na úvod
     Zobrazit rok:



obrazek448
Mlsné jazýčky spotřebitelů dovedly trh k vytvoření konceptů, které nabízejí specifické potraviny. Hodně z nich si za účelem rozvoje vybralo franchisovou spolupráci.

Náš Grunt
Farmářské potraviny jsou trendy
Vše začalo nekvalitními potravinami v supermarketech a zájmem lidí, kteří začali navštěvovat místa, kde farmáři prodávali své čerstvé potraviny. Podnikatelé Aleš Kotěra a Jiří Málek si všimli vznikající díry na trhu a založili firmu Náš grunt, dříve Český Grunt, která nabízí čerstvé potraviny. Už v začátcích se oba rozhodli, že budou rozvíjet svou firmu pomocí franchisy. „Franchisu jsme od počátku budování firmy vnímali jako jeden z možných nástrojů pro rychlejší expanzi sítě a efektivnější vedení jednotlivých prodejen. Vyšla nám jako nejzajímavější, proto jsme se pustili do budování sítě právě s využitím franchisy,“ komentuje rozhodnutí jeden ze zakladatelů Našeho Gruntu Jiří Málek.

Na tuzemském trhu síť farmářských potravin funguje už čtvrtým rokem a během této krátké doby úspěšně otevřela už 6 vlastních a 22 franchisových prodejen. „Jen v roce 2013 jsme zdvojnásobili obrat sítě, zprovoznili jsme 7 nových prodejen, získali další dodavatele a zavedli rozšířenou kontrolu jejich kvality,“ vyjmenovává úspěchy jen za loňský rok Jiří Málek. V podobném trendu hodlá společnost pokračovat i v letošním roce. Na zájemce o franchisu si firma nemůže stěžovat, nicméně ne všichni partneři vyhovují jejím potřebám. „Nejčastější překážkou u některých franchisantů je jejich vlastní touha měnit a řídit věci. Ve franchise je vždy nutné počítat s určitým omezením vlastních nápadů a procesů výměnou za jednotný odzkoušený systém,“ připomíná Jiří Málek. Podnikatel, který by rád otevřel svůj vlastní obchod s farmářskými potravinami, by se měl připravit na celkovou investici asi 1 milionu korun. Ta pokryje nákup licence, vybavení prodejny, první závoz zboží a školení.

Česko se prodejnami Náš Grunt začíná úspěšně zaplňovat, prostor pro nové prodejny však stále existuje. Střednědobým cílem firmy je mít otevřeno u nás celkem 50 prodejen. V současné době se porozhlíží i po expanzi na Slovensko, kde po odmlce vede intenzivní jednání se zájemci o master-franchisovou licenci pro Slovenskou republiku.

Sklizeno
Do krajských měst
Na oblast čerstvých potravin se zaměřila i společnost Sklizeno, která na trh vstoupila v roce 2011 otevřením první prodejny v Brně. Úspěch na sebe nenechal dlouho čekat. Jak říká majitel firmy David Kukla, je to dáno především tím, že lidé se stále více zajímají o původ a kvalitu potravin. „Tato oblast podnikání zažívá renesanci a trend bude i nadále pokračovat,“ dodává. Během loňského roku dosáhla firma Sklizeno tržeb 74 milionů korun a každým rokem síť zaznamenává růsty o desítky procent.

Společnost Sklizeno díky tomu bude i nadále pokračovat v rozšiřování sítě. 
„Loni jsme otevřeli 7 nových prodejen. V roce 2014 bychom rádi zprovoznili sice jen 5 obchodů, ale zato poměrně velkých a rozšířených o bistro, řeznictví a kavárnu,“ přibližuje plány David Kukla. Společnost Sklizeno už provozuje 4 tzv. foodie markety, které se vyznačují prodejní plochou o rozloze minimálně 200 m2. K expanzi firma opět využije i franchisingu, jelikož dle Davida Kukly je franchising pro společnost flexibilní a finančně nenáročnou možností, jak expandovat oproti výhradně vlastním investicím do budování sítě. 

Franchisanty hledá Sklizeno především v krajských městech jako Jihlava, Ostrava, Hradec Králové, Pardubice, České Budějovice či Praha. Zájemce o franchisovou licenci by měl disponovat dostatečným kapitálem, aktivně se zajímat o problematiku potravin a mít chuť do podnikání. Během zařizování prodejny franchisor Sklizeno poskytne veškerou podporu od know-how, zaškolení personálu, návrhu prodejny a zařízení, výběru sortimentu, dodávky technologií až po asistenci při otevření. „V každém případě umožníme naši partnerům splnění jejich podnikatelského snu, tedy podnikání v oblasti, která zažívá svůj rozkvět,“ dodává David Kukla.

Oxalis 
Čaje a káva z Čech 

Pokud mluvíme o čajích a kávě, vybaví se nám především Indie či Čína. Avšak úspěšnými prodejci mohou být i české firmy. Takovou se stala i síť prodejen s čaji a kávou Oxalis, která ke svému rozvoji využila i franchisingu. „V současné době máme 26 vlastních a 17 franchisových obchodů po celé České republice,“ komentuje úspěchy manažerka maloobchodní a franchisové sítě Pavlína Křivánková s tím, že firma Oxalis by si v tuto chvíli ráda od rozvoje oddechla a letos se zaměřila především na posílení sítě zevnitř a zkvalitnění služeb pro franchisanty a zákazníky.Společnost Oxalis vznikla v roce 1993 a za dobu svého působení na trhu se jí podařilo zařadit se mezi přední evropské výrobce a distributory sypaného čaje a plantážní kávy. Zákazníkům nabízí přes 400 druhů čaje a 40 druhů kávy. Se spoluprací na bázi franchisingu začala firma v roce 1998, ale až v loňském roce inovovala celý franchisový koncept. Licence vyjde na 100 tisíc korun a zájemce musí brát v potaz další náklady na zařízení provozovny. Prodejny Oxalis se nacházejí ve všech velkých městech, některá jako například Praha jsou už plně obsazena. „V Praze neplánujeme další rozšíření a podobné je to i s většími městy, i když existují i výjimky. V tuto chvíli chceme zjistit, kolik prostoru pro naše produkty ještě v ČR je a kam bychom se s naším konceptem Oxalis chtěli vydat,“ dodává Pavlína Křivánková. Třeba loni se firmě podařilo otevřít 3 nové franchisy a 3 vlastní převést do rukou franchisantů.

Ráj sýrů:
Sýry v kurzu

Lidé v poslední době zmlsali, což nasvědčuje právě rostoucí zájem o kvalitní potraviny. Velký úspěch zažívají obchody, které nabízejí sýry různých druhů. Jedním z nich je i franchisový koncept Ráj sýrů, jehož hlavní náplní je distribuce a výroba polotvrdých holandských sýrů. Pilotní obchod byl spuštěn v roce 2008 v Písku a během let se prodejny rozšířily nejen do celého Česka, ale také na Slovensko. Celkově se v obou zemích nachází 24 franchisových obchodů. Mimo maloobchodních jednotek vede i velkoobchod zabývající se distribucí sýra.

Prodejní jednotky firma Ráj sýrů z hlediska členění rozděluje na prodejny kamenné a speciální sýrové kiosky. Model kamenných prodejen je aplikován především do center a městských částí a model sýrových kiosků výhradně do uzavřených obchodních center. Kamenná prodejna by měla mít asi 20 až 40 m2, u kiosku stačí rozloha 9 až 14 m2. Zájemcům o franchisu společnost poskytne asistenci jak s výběrem provozovny, tak pomoc s její přípravou a realizací.

Loni společnost Ráj sýrů oslavila mezník 100 tun prodaných sýrů v maloobchodních jednotkách a velkoobchodě a zájem je stále rostoucí. „Podařilo se nám hodně zajímavých obchodů, ať hovoříme o nových prodejnách či velkoobchodních příležitostech. V jednání máme minimálně dalších 10 obchodních partnerů,“ říká Martin Lopušný, majitel konceptu Ráj sýrů.

BON BON
V Česku i zahraničí s čokoládou

Před osmi lety se rozhodla společnost Kovandovi otevřít první obchod s čokoládovými a marcipánovými výrobky BON BON. „Původně jsme chtěli tento malý krámek otevřít jen tak pro radost. Hned po jeho otevření však přišla nabídka zajímavých prostor v Českém Krumlově. Následně mne začala z obchodního hlediska zajímat i Praha,“ vzpomíná na začátky podnikání majitelka franchisového konceptu BON BON Petra Kovandová.

Pro rozvoj sítě prodejen se firma zvolila franchisovou spolupráci. „Jsem přesvědčená o tom, že nejlépe fungují obchody, v nichž můžete přímo narazit na jeho provozovatele,“ dodává Petra Kovandová s tím, že právě on zná lokalitu a hlavně místní lidi. Osobně také vybere a dohlíží na svůj personál a každodenní chod prodejny. Sama také říká, že by nejraději obchody, které firma provozuje vlastními silami, přenesla na schopné franchisanty.

V současné době funguje na tuzemském trhu 21 obchodů BON BON, na Slovensku pak pět a jeden stánek se nachází i v bulharské Sofii. Zájemce o podnikání pod čokoládovou značkou zaplatí za franchisovou licenci 50 tisíc korun. Licenční poplatek zahrnuje náklady spojené se školením franchisanta ve výrobě, následně pak i v obchodě franchisora. Počáteční investice do úpravy prodejny dle standardů značky vyjdou na 250 tisíc korun. „Franchisové smlouvy se domlouvají přibližně 3 měsíce. Po jejich podpisu přikročíme k realizaci samotného interiéru obchodu, poté následuje kolotoč školení,“ uzavírá Petra Kovandová.

Půl sta v plánu „Naším cílem je mít do budoucna 50 prodejen v České republice. Jen v loňském roce jsme otevřeli sedm nových obchodů.“ Aleš Kotěra, spolumajitel sítě Náš Grunt trend je jasný David Kukla majitel firmy Sklizeno „Oblast čerstvých prodejen zažívá svou renesanci. Lidé už nechtějí nakupovat nekvalitní potraviny. Tento trend bude i nadále pokračovat.“

Náš Grunt Vstupní investice cca 1 mil. Kc Ráj sýru Pocátecní investice cca 0,5 mil. Kc. Vůně čaje V Česku se nachází 43 prodejen Oxalis, především v obchodních centrech. V tuto chvíli chce společnost více zefektivnit procesy zevnitř. BON BON Cena franchisové licence 50 tisíc KcKrok po krok u Petra Kovandová, majitelka konceptu BON BON „Franchisové smlouvy se domlouvají přibližně 3 měsíce. Po jejich podpisu přikročíme k realizaci samotného interiéru obchodu, poté následuje kolotoč školení.“




Copyright Náš GRUNT s.r.o. 2009 – 2024