Mlsné
jazýčky spotřebitelů dovedly trh k vytvoření konceptů, které
nabízejí specifické potraviny. Hodně z nich si za účelem
rozvoje vybralo franchisovou spolupráci.
Náš Grunt
Farmářské
potraviny jsou trendy
Vše
začalo nekvalitními potravinami v supermarketech a zájmem lidí,
kteří začali navštěvovat místa, kde farmáři prodávali své
čerstvé potraviny. Podnikatelé Aleš Kotěra a Jiří Málek si
všimli vznikající díry na trhu a založili firmu Náš grunt,
dříve Český Grunt, která nabízí čerstvé potraviny. Už v
začátcích se oba rozhodli, že budou rozvíjet svou firmu pomocí
franchisy. „Franchisu jsme od počátku budování firmy vnímali
jako jeden z možných nástrojů pro rychlejší expanzi sítě a
efektivnější vedení jednotlivých prodejen. Vyšla nám jako
nejzajímavější, proto jsme se pustili do budování sítě právě
s využitím franchisy,“ komentuje rozhodnutí jeden ze zakladatelů
Našeho Gruntu Jiří Málek.
Na
tuzemském trhu síť farmářských potravin funguje už čtvrtým
rokem a během této krátké doby úspěšně otevřela už 6
vlastních a 22 franchisových prodejen. „Jen v roce 2013 jsme
zdvojnásobili obrat sítě, zprovoznili jsme 7 nových prodejen,
získali další dodavatele a zavedli rozšířenou kontrolu jejich
kvality,“ vyjmenovává úspěchy jen za loňský rok Jiří Málek.
V podobném trendu hodlá společnost pokračovat i v letošním
roce. Na zájemce o franchisu si firma nemůže stěžovat, nicméně
ne všichni partneři vyhovují jejím potřebám. „Nejčastější
překážkou u některých franchisantů je jejich vlastní touha
měnit a řídit věci. Ve franchise je vždy nutné počítat s
určitým omezením vlastních nápadů a procesů výměnou za
jednotný odzkoušený systém,“ připomíná Jiří Málek.
Podnikatel, který by rád otevřel svůj vlastní obchod s
farmářskými potravinami, by se měl připravit na celkovou
investici asi 1 milionu korun. Ta pokryje nákup licence, vybavení
prodejny, první závoz zboží a školení.
Česko
se prodejnami Náš Grunt začíná úspěšně zaplňovat, prostor
pro nové prodejny však stále existuje. Střednědobým cílem
firmy je mít otevřeno u nás celkem 50 prodejen. V současné době
se porozhlíží i po expanzi na Slovensko, kde po odmlce vede
intenzivní jednání se zájemci o master-franchisovou licenci pro
Slovenskou republiku.
Sklizeno
Do
krajských měst
Na
oblast čerstvých potravin se zaměřila i společnost Sklizeno,
která na trh vstoupila v roce 2011 otevřením první prodejny v
Brně. Úspěch na sebe nenechal dlouho čekat. Jak říká majitel
firmy David Kukla, je to dáno především tím, že lidé se stále
více zajímají o původ a kvalitu potravin. „Tato oblast
podnikání zažívá renesanci a trend bude i nadále pokračovat,“
dodává. Během loňského roku dosáhla firma Sklizeno tržeb 74
milionů korun a každým rokem síť zaznamenává růsty o desítky
procent.
Společnost
Sklizeno díky tomu bude i nadále pokračovat v rozšiřování
sítě.
„Loni jsme otevřeli 7 nových prodejen. V roce 2014 bychom
rádi zprovoznili sice jen 5 obchodů, ale zato poměrně velkých a
rozšířených o bistro, řeznictví a kavárnu,“ přibližuje
plány David Kukla. Společnost Sklizeno už provozuje 4 tzv. foodie
markety, které se vyznačují prodejní plochou o rozloze minimálně
200 m2. K expanzi firma opět využije i franchisingu, jelikož dle
Davida Kukly je franchising pro společnost flexibilní a finančně
nenáročnou možností, jak expandovat oproti výhradně vlastním
investicím do budování sítě.
Franchisanty
hledá Sklizeno především v krajských městech jako Jihlava,
Ostrava, Hradec Králové, Pardubice, České Budějovice či Praha.
Zájemce o franchisovou licenci by měl disponovat dostatečným
kapitálem, aktivně se zajímat o problematiku potravin a mít chuť
do podnikání. Během zařizování prodejny franchisor Sklizeno
poskytne veškerou podporu od know-how, zaškolení personálu,
návrhu prodejny a zařízení, výběru sortimentu, dodávky
technologií až po asistenci při otevření. „V každém případě
umožníme naši partnerům splnění jejich podnikatelského snu,
tedy podnikání v oblasti, která zažívá svůj rozkvět,“
dodává David Kukla.
Oxalis
Čaje
a káva z Čech
Pokud
mluvíme o čajích a kávě, vybaví se nám především Indie či
Čína. Avšak úspěšnými prodejci mohou být i české firmy.
Takovou se stala i síť prodejen s čaji a kávou Oxalis, která ke
svému rozvoji využila i franchisingu. „V současné době máme
26 vlastních a 17 franchisových obchodů po celé České
republice,“ komentuje úspěchy manažerka maloobchodní a
franchisové sítě Pavlína Křivánková s tím, že firma Oxalis
by si v tuto chvíli ráda od rozvoje oddechla a letos se zaměřila
především na posílení sítě zevnitř a zkvalitnění služeb
pro franchisanty a zákazníky.Společnost
Oxalis vznikla v roce 1993 a za dobu svého působení na trhu se jí
podařilo zařadit se mezi přední evropské výrobce a distributory
sypaného čaje a plantážní kávy. Zákazníkům nabízí přes
400 druhů čaje a 40 druhů kávy. Se spoluprací na bázi
franchisingu začala firma v roce 1998, ale až v loňském roce
inovovala celý franchisový koncept. Licence vyjde na 100 tisíc
korun a zájemce musí brát v potaz další náklady na zařízení
provozovny. Prodejny Oxalis se nacházejí ve všech velkých
městech, některá jako například Praha jsou už plně obsazena.
„V Praze neplánujeme další rozšíření a podobné je to i s
většími městy, i když existují i výjimky. V tuto chvíli
chceme zjistit, kolik prostoru pro naše produkty ještě v ČR je a
kam bychom se s naším konceptem Oxalis chtěli vydat,“ dodává
Pavlína Křivánková. Třeba loni se firmě podařilo otevřít 3
nové franchisy a 3 vlastní převést do rukou franchisantů.
Ráj sýrů:
Sýry
v kurzu
Lidé
v poslední době zmlsali, což nasvědčuje právě rostoucí zájem
o kvalitní potraviny. Velký úspěch zažívají obchody, které
nabízejí sýry různých druhů. Jedním z nich je i franchisový
koncept Ráj sýrů, jehož hlavní náplní je distribuce a výroba
polotvrdých holandských sýrů. Pilotní obchod byl spuštěn v
roce 2008 v Písku a během let se prodejny rozšířily nejen do
celého Česka, ale také na Slovensko. Celkově se v obou zemích
nachází 24 franchisových obchodů. Mimo maloobchodních jednotek
vede i velkoobchod zabývající se distribucí sýra.
Prodejní
jednotky firma Ráj sýrů z hlediska členění rozděluje na
prodejny kamenné a speciální sýrové kiosky. Model kamenných
prodejen je aplikován především do center a městských částí
a model sýrových kiosků výhradně do uzavřených obchodních
center. Kamenná prodejna by měla mít asi 20 až 40 m2, u kiosku
stačí rozloha 9 až 14 m2. Zájemcům o franchisu společnost
poskytne asistenci jak s výběrem provozovny, tak pomoc s její
přípravou a realizací.
Loni
společnost Ráj sýrů oslavila mezník 100 tun prodaných sýrů v
maloobchodních jednotkách a velkoobchodě a zájem je stále
rostoucí. „Podařilo se nám hodně zajímavých obchodů, ať
hovoříme o nových prodejnách či velkoobchodních příležitostech.
V jednání máme minimálně dalších 10 obchodních partnerů,“
říká Martin Lopušný, majitel konceptu Ráj sýrů.
BON BON
V Česku i zahraničí s čokoládou
Před
osmi lety se rozhodla společnost Kovandovi otevřít první obchod s
čokoládovými a marcipánovými výrobky BON BON. „Původně jsme
chtěli tento malý krámek otevřít jen tak pro radost. Hned po
jeho otevření však přišla nabídka zajímavých prostor v Českém
Krumlově. Následně mne začala z obchodního hlediska zajímat i
Praha,“ vzpomíná na začátky podnikání majitelka franchisového
konceptu BON BON Petra Kovandová.
Pro
rozvoj sítě prodejen se firma zvolila franchisovou spolupráci.
„Jsem přesvědčená o tom, že nejlépe fungují obchody, v nichž
můžete přímo narazit na jeho provozovatele,“ dodává Petra
Kovandová s tím, že právě on zná lokalitu a hlavně místní
lidi. Osobně také vybere a dohlíží na svůj personál a
každodenní chod prodejny. Sama také říká, že by nejraději
obchody, které firma provozuje vlastními silami, přenesla na
schopné franchisanty.
V
současné době funguje na tuzemském trhu 21 obchodů BON BON, na
Slovensku pak pět a jeden stánek se nachází i v bulharské Sofii.
Zájemce o podnikání pod čokoládovou značkou zaplatí za
franchisovou licenci 50 tisíc korun. Licenční poplatek zahrnuje
náklady spojené se školením franchisanta ve výrobě, následně
pak i v obchodě franchisora. Počáteční investice do úpravy
prodejny dle standardů značky vyjdou na 250 tisíc korun.
„Franchisové smlouvy se domlouvají přibližně 3 měsíce. Po
jejich podpisu přikročíme k realizaci samotného interiéru
obchodu, poté následuje kolotoč školení,“ uzavírá Petra
Kovandová.
Půl
sta v plánu „Naším cílem je mít do budoucna 50 prodejen v
České republice. Jen v loňském roce jsme otevřeli sedm nových
obchodů.“ Aleš Kotěra, spolumajitel sítě Náš Grunt trend je
jasný David Kukla majitel firmy Sklizeno „Oblast čerstvých
prodejen zažívá svou renesanci. Lidé už nechtějí nakupovat
nekvalitní potraviny. Tento trend bude i nadále pokračovat.“
Náš
Grunt Vstupní investice cca 1 mil. Kc Ráj sýru Pocátecní
investice cca 0,5 mil. Kc. Vůně
čaje V Česku se nachází 43 prodejen Oxalis, především v
obchodních centrech. V tuto chvíli chce společnost více
zefektivnit procesy zevnitř. BON BON Cena franchisové licence 50
tisíc KcKrok
po krok u Petra Kovandová, majitelka konceptu BON BON „Franchisové
smlouvy se domlouvají přibližně 3 měsíce. Po jejich podpisu
přikročíme k realizaci samotného interiéru obchodu, poté
následuje kolotoč školení.“