Náš grunt „Vše,
co je dnes farmářské nebo domácí, je in ,“ říká Jiří
Málek, spoluvlastník společnosti Náš grunt, která se za čtyři
roky od vzniku rozrostla na 28 prodejen a za rok 2013 zdvojnásobila
tržby. Podle Málka má prodej kvalitních potravin od malovýrobců
potenciál dlouhodobého růstu.
To,
že je po lokálně vyráběných zemědělských produktech
poptávka, podporuje i fakt, že na farmářských trzích nakupuje
podle průzkumu společnosti Neilsen více než třetina Čechů. Z
analýzy vyplynulo, že zákazníci od těchto potravin očekávají
vyšší kvalitu a jsou ochotni si za ni připlatit i v menších
městech.
S tím je spojený i boom farmářských prodejen s tradičními nebo
lokálně vyrobenými potravinami. Společnost Náš grunt, kterou v
roce 2010 založili Aleš Kotěra a Jiří Málek, byla první sítí
kamenných obchodů s tímto typem potravin v České republice.
Již
28 prodejen pod značkou Náš grunt se zaměřuje na distribuci
tradičních českých potravin, a to hlavně od malých a středních
výrobců a zemědělců. Větší čast obchodů je provozována
jako franšíza, některé ale provozují přímo vlastníci. Málek
řekl v rozhovoru pro Studio Zet, že tržby společnosti se v
loňském roce zdvojnásobily z 45 milionů korun z roku 2012 na 90
milionů korun.
Co
bylo za myšlenkou založení firmy Náš grunt? Šlo v první řadě
o byznysovou vizi, příležitost na trhu, nebo v tom hrálo roli i
něco jiného - například nespokojenost s nabídkou sortimentu na
našem trhu?
Společnost
Náš grunt jsem založil se svým dlouholetým kamarádem Alešem
Kotěrou. Hlavním motivem byla právě nespokojenost s nabídkou
potravin a s rostoucími dovozy zahraničních potravin. Řekli jsme
si, že chceme udělat něco, co bude české, kvalitní, co bude
podporovat lokální producenty. A myslím si, že s tou myšlenkou
jsme přišli v poměrně pravý čas, což nám dokazuje i to, že
nyní máme 28 prodejen po celé republice.
Jak
velký je vlastně český trh s kvalitními a místními
potravinami, na který se zaměřujete? Kolik obchodů podobného
typu se může podle vás v České republice reálně uživit?Aktuální
stav podle informací, které mám, je asi 60 obchodů po republice.
My jich máme zhruba polovinu a řekl bych, že trend zájmu o
kvalitní domácí potraviny je rostoucí. V tuto chvíli bych se
nebál čísla 100 prodejen, ale s tím, že to číslo může
dlouhodobě růst.
I
když obliba farmářských trhů a prodejen roste, stále častěji
se objevuje kritika kvality či původu zboží. Jaký systém volby
dodavatelů jste zvolili vy?
Pro
nás je spolu s kvalitou obsluhy klíčová právě kvalita
sortimentu a zboží. Máme zavedený vnitřní certifikační
mechanismus. Každý farmář nebo dodavatel musí doložit, že
splňuje všechny zákonné hygienické normy, dále kontrolujeme to,
že jak výrobce, tak suroviny jsou českého původu, koukáme se na
složení výrobků a technologii výroby a samozřejmě kontrolujeme
i chuť.
Farmářské
trhy jsou však de facto vaší přímou konkurencí. Liší se nějak
zákazníci, kteří navštěvují trhy, od těch, kteří nakupují
v obchodech?
Dá
se říci, že je to částečně konkurence. Je skupina zákazníků,
která preferuje trhy nebo kombinuje trhy a prodejny. Řekl bych, že
jsou tři skupiny. Jedna chodí na trh kvůli atmosféře, další
část chodí raději do prodejen a další část lidí to
kombinuje.
Myslím,
že těm, kteří preferují prodejny, jde hlavně o servis. Prodejny
mají výhodu v tom, že jsou otevřené šest dní v týdnu po celý
rok. To znamená, že není potřeba čekat na trh. Jsou otevřené
do odpoledních hodin a hlavně máte záruku kvality. Toho, že jsou
potraviny skladovány, jak mají být. Tedy hlavně v létě.
Konkurovat
vám ale začínají i super- a hypermarkety. Česká potravinářská
komora a ministerstvo zemědělství v nich totiž v posledních
letech podporují prodej kvalitních potravin pod označením Český
výrobek nebo Regionální potravina. Jak s na tuto konkurenci
díváte?
Co
se týče hypermarketů, tam to do značné míry vnímám jako
jejich marketing. Vše, co je dnes farmářské nebo domácí, je in
a markety toho samozřejmě využívají.
Co
se týče značek, jako je Klasa nebo Regionální potravina, ty na
druhou stranu celkem vítám, protože pomáhají ve vzdělávání
lidí a ukazují jim, které značky si mohou vybírat, nebo kde
vlastně ten výrobek vznikl. A například s Regionální potravinou
i dlouhodobě spolupracujeme.
Je
u nás dostatek kvalitních zemědělců a farmářů? Je ještě kde
hledat?
Největší
práci jsme tu měli v začátcích našeho podnikání, kdy jsme
opravdu hledali dodavatele přes známé, přes doporučení, přes
osobní vazby, protože neměli internet, neměli žádnou propagaci.
Dnes už je situace o něco jednodušší. Dodavatelé jak vidí, že
ten byznys roste, že vznikají nové prodejny, tak vznikají i noví
dodavatelé a nové produkty a i se nám sami ozývají, což nás
samozřejmě těší.
V
článku naleznete vybrané pasáže z rozhovoru s Jiřím Málkem z
Našeho gruntu. Celý záznam je umístěn výše v textu.