na úvod
     Zobrazit rok:



obrazek440
Farmářské obchody? Letos už tři nové

Potraviny od lokálních farmářů kupuje stále víc lidí. V Brně se proto rozšiřuje síť farmářských obchodů.

Maso ze zvířat žijících na farmě? Bio brambory až přede dveře? Prosciutto z pravé italské šunky? Čím dál víc Brňanů se zajímá o to, co opravdu jedí. A čím dál víc jich nakupuje ve specializovaných farmářských obchodech, kterých ve městě neustále přibývá. 
 
Potvrzují to rostoucí počty prodejen i jejich obraty. Například řetězec Sklizeno, který v Brně v roce 2011 založil David Kukla, zítra otevírá už pátou prodejnu, tentokrát v bohunickém kampusu. V Praze jich má přitom jen čtyři. „V Brně je ještě dost prostoru k růstu. Loni jsme zvýšili meziroční tržby pětkrát, na čtyřiasedmdesát milionů korun. Letos věřím, že po otevření dalších dvou prodejen překonáme stamilionovou hranici,“ sdělil Kukla. 
 
Podle něj si lidé začínají víc uvědomovat, jaké potraviny kupují. Zájem mají hlavně o regionální výrobky malých a středních podnikatelů. „Je dobře, že těchto obchodů přibývá. Lidé se víc zajímají o to, co jedí a kupují, i když mnohdy za vyšší cenu,“ podotkl ředitel Agrární komory Jihomoravského kraje Jaromír Musil. 
 
Rostoucí zájem těší i šéfkuchaře brněnské restaurace Borgo Agnese Ivo Ševčíka. „Pomůže to ekonomice. Proč si dovážet potraviny z ciziny, když je dokážou vypěstovat i naši farmáři?“ tvrdí Ševčík. 
 
Jako další do Brna na začátku letošního roku zavítal i řetězec Náš grunt. Ve městě má zatím dvě prodejny, ale plánuje se rozšířit dál. „Meziročně nám roste návštěvnost v desítkách procent,“ poznamenal spolumajitel řetězce Jiří Málek. 
 
Zavedeným obchodům ale konkurují i menší podniky. Například Veronika Poláková si letos v květnu otevřela prodejnu Farm Real Food. 
Namísto regionálních potravin se však zaměřuje na dovoz ze zahraničí. „Udělat pravý český parmazán je nesmysl. Ten pravý si prostě musíme sehnat v jiných zemích,“ vysvětlila Poláková. 
 
Hned druhý obchod chce ještě letos na podzim v Brně otevřít Luděk Chini, který spoluvlastní prodejnu My Food Market. „Snažíme se mít kvalitní servis a co nejlepší suroviny. Odlišujeme se od konkurence tím, že jsme v červnu spustili eshop a potraviny zákazníkům přivezeme až domů. Máme také vlastní řeznictví,“ řekl Chini. 
 
Právě na vlastní řeznictví chce lidi nalákat i Kukla do kampusu. „Nebudeme jen prodejci, ale i výrobci. V kampusu otevřeme také malé bistro s hotovými jídly. Plánujeme se rozšířit i o vlastní výrobu mléčných výrobků,“ dodal Kukla. 
 
Na vzrůstající konkurenci maloobchodů začínají reagovat i supermarkety. „Stále víc spolupracujeme i s regionálními dodavateli,“ řekla mluvčí společnosti Ahold Judita Urbánková. Ne každého však nový trend chytl. „Kdybych měla uživit čtyřčlennou rodinu z drahých biopotravin, skončili bychom na mizině,“ míní Markéta Novotná. 
 
Vysoké ceny naopak příliš nevadí Tereze Němcové. „Vždy si říkám, že přispívám na správnou věc a podporuji menší výrobce, takže jsou to podle mě jedině dobře investované peníze,“ řekla Němcová. 

Příklady obchodů Sklizeno – první podnik v Brně otevřeli v roce 2011 – dnes mají v Brně 5 poboček Náš grunt – první podnik v Brně otevřeli na začátku roku 2014 – dnes mají v Brně 2 pobočky MyFood Market – první podnik v Brně otevřeli v létě 2013 – dnes mají 1 pobočku a do konce roku otevřou v Brně další Farm Real Food – první podnik v Brně otevřeli v květnu 2014 – mají zatím 1 pobočku v Brně Dobrej Špajz – podnik má prodejnu v brněnských Žabovřeskách Foto popis| OD FARMÁŘE. Už pět poboček má v Brně řetězec Sklizeno. První obchod, který firma ve městě otevřela, najdou lidé v centru v Josefské ulici (vlevo). Dvě pobočky má zase podnik Náš grunt. Druhou z nich otevřel letos na začátku roku. Nabízí hlavně tradiční české potraviny. 



Copyright Náš GRUNT s.r.o. 2009 – 2024