Je
to nejstarší řeznictví v českých zemích a v jeho čele stojí Antonín Matek. Rod
řezníků Matků totiž sahá až do roku 1546. Zmínku o zápisu z tohoto roku objevil
kronikář v Kostelci nad Labem v místní kronice.
Údaje v kostelecké kronice prozrazují, že členem cechu řezníků byl v
roce 1546 jistý Antonín Matek. A muž stejného jména i příjmení tam vládne
výrobě uzenin i nyní, o téměř pět set let později.
Do výrobny
uzenin u Matků jsme přijeli poprvé někdy kolem druhé odpoledne a náramně jsme
se divili, že tu není nic k vidění. „Ale to musíte, hošánkové, přijet po ránu,
někteří chodí už na třetí ráno a ti poslední končí kolem jedné po obědě,“
vysvětluje životní realitu v gastronomickém provozu brýlatý muž v kloboučku,
Antonín Matek. Pochvaluje si, že jeho parta je sehraná. Životní zkušenosti ho
sice naučily důvěřovat, ale také to, že v provozu je třeba být svým lidem
nenápadně pořád za zády.
Pokračovatel
vyhlášeného rodu Antonín
Matek se rodinné tradice chytil pod vlivem svého prapradědy, který býval v
širokém okolí vyhlášeným
řezníkem – v době, kdy ještě řezníci mohli být váženými občany města.
Odpovědnost za pokračování rodu „poňoukla“ otce současného pokračovatele rodu,
tehdy bohužel jen pod hlavičkou Jednoty. Mladý Antonín po vzoru předků neutekl
od oboru a vystudoval známou průmyslovku technologie zpracování masa v pražské
Navrátilce. A po revoluci se vrátil krámek s řeznictvím do míst, kde se dnes
nacházejí základy budov, v kterých prodával maso Antonín před pěti sty lety.
Zůstal
regionálním výrobcem – kvůli kvalitě
V
zadním traktu skrytém před zraky zákazníků se nachází samotná výroba uzenin.
Matek vlastní malá jatka, takže není závislý na cizích dodávkách, sami si
nakupují dobytek z českých pastvin Polabské nížiny. „Vyrábíme stovky druhů
uzenin, u drtivé většiny jde o tradiční výrobky, a u těch taky zachováváme i
staré výrobní receptury, které máme ještě po prapradědečkovi. Ano, nemůžeme konkurovat
cenově hypermarketům, protože nejsme ochotni uzeniny šidit,“ říká Matek.
Uvědomuje si,
že jsou možné jen dvě cesty: buď být velkovýrobcem, který přijímá objednávky
pro různé značky ana přání vyrábí podle cenových požadavků. Anebo zůstat
regionálním drobnějším výrobcem, jenž si hledá zákazníky, kteří jsou ochotni
připlatit si za kvalitu.
„Prodáváme
v našich prodejnách, máme i vlastní pojízdné prodejny a dodáváme taky do krámů,
které se soustřeďují na vyšší kvalitu, jako je třeba Náš grunt,“ vypočítává.
Ale kdybyste byli zákazníci, chtěli pravidelně objednávat uzeniny podle vlastní
receptury a Matkovi zbývala kapacita, taky vás nevyhodí. „Mrkneme na to, jestli
po nás nechcete nějaký nesmysl, společně se podíváme na recepturu, jestli je to
proveditelné, a určitě se domluvíme,“ slibuje Antonín Matek.