na úvod
     Zobrazit rok:



obrazek353

PRAHA Loni utratili lidé o jedno procento více než v roce 2012 a obchodníci se smiřují s tím, že budou více vydělávat, až přibude pracovních míst a ekonomika oživne.

Obchodní řetězce už takřka půlku obratu získají jen díky nějaké slevě, uvádí výzkumná společnost Nielsen. Přesto jsou obchody, kterým se daří, jako například lékárny Dr. Maxe, které se loni staly největším zaměstnavatelem ve farmaceutickém průmyslu. Obchody s farmářskými a bioprodukty Náš Grunt zvedly obrat dvojnásobně na 90 milionů korun. Mají 27 prodejen a odebírají od 170 dodavatelů.

Netrpěl ani internetový prodej. „Nákupní košík u iTesco je 6,5krát větší než u kamenné prodejny,“ chválil si na největším setkání obchodníků Retail Summit vyšší nákupy přes web Miroslav Černý z marketingového oddělení Teska.

Tržby internetových obchodníků a zásilkových služeb loni výrazně vzrostly, v porovnání s rokem 2012 o třetinu, sdělil včera statistický úřad. Na e-shop sází i velkoobchod Makro, za rok už by chtěl jeho podíl na tržbách zvednout z 20 procent na polovinu. Obchodníci na summitu opatrně zveřejňovali i další data. V takovém Albertu rodina průměrně utratí 6 220 korun za měsíc a u Dr. Maxe zjistili, že lidé někdy jedou do jejich lékárny 20 až 40 km, aby ušetřili 30 korun za recept, zvlášť když jich mají několik.

Obchodů je dost

V každém případě by už obchodů nemělo přibývat. Lidé se vracejí do menších prodejen, a i když v počtu prodejních metrů ještě Česko za západní Evropou zaostává, při přepočtu na koupěschopnost obyvatel se dostalo na hranu výdělečnosti. Přesto se loni našli odvážlivci, v Olomouci otevřeli obří centrum Šantovka s 200 obchody, profesionálním bowlingem, ve kterém se bude konat evropský turnaj, multikinem a s novou tramvajovou zastávkou. „Vánocemi skončila slabší doba, proto jsme se rozhodli centrum udělat velké a nadstandardní. Mohlo stát o několik milionů méně, ale zvolili jsme cestu proti proudu a krizi. Projektovali jsme pro další dekádu a už se to vrací v obratech,“ uvedl Luděk Schmidt, ředitel firmy Dandreet, která objekt o 46 tisících m2 zainvestovala. Uvnitř jsou levné i drahé luxusní značky. „Není pravda, že v regionu není kupní síla na dražší produkty. Na severní Moravě je spousta zákazníků, kteří na korunu nehledí,“ dodal Schmidt. Podle něj uspějí nákupní centra uvnitř měst, v Praze nejlépe vydělávají obchodní centra Nový Smíchov nebo Palladium.

Na útratách se na konci loňského roku, který byl nejlepší za tři roky, podepsala razantní intervence ČNB na oslabení koruny. Začalo být jasné, že zdraží dovoz, tedy takřka vše. Lidé proto rychle nakupovali za původní ceny auta, elektroniku, pračky a mobily. Tržby v autosalonech poskočily meziročně o 13,5 procenta. Kvůli tomu obchody čekají, že počátek roku bude slabší. Obchodníci budou muset opět zabojovat slevami, ale i novinkami, inovacemi. Experti z marketingu chválí například Kofolu, která uspěla s džusy Ugo, z jejichž obalů hlásá složení vzkazy jako „nechval jablko před celerem“ či „jablko nepadá daleko od zelí“.

„Špatná rozhodnutí se vepíší do historie jako mylníky, dobrá jako milníky (od slovesa milovat). Mylníky nás často naučí mnohem víc,“ uvedl šéf Kofoly Janis Samaras. A pro ty, kdo naříkají nad nejistou dobou, připomněl příběh svého řeckého dědy: „Ne dnes, tenkrát byly nejisté časy.“




Copyright Náš GRUNT s.r.o. 2009 – 2024